Back to insights

Tech talent: Top tips om het beste tech talent te vinden

Mark Priems3 maanden ago by Mark Priems

Een sterke strategie voor het aantrekken van kandidaten kan het verschil maken bij het vinden van de juiste persoon voor jouw IT-team of project.

In 2022 meldde de European Labour Authority dat Nederland op de derde plaats stond van landen met een tekort aan mensen met technologische vaardigheden in Europa.

Er bestaat een groot tekort aan specialisten in de ICT-industrie. Het recente Green and Digital Jobs Action Plan van de overheid heeft vastgesteld dat er in 2026 nog eens 58.300 IT-specialisten nodig zijn om hun doel van 1 miljoen IT-specialisten in 2030 te halen. In juni hebben ze €123 miljoen toegewezen om dit doel te bereiken en het probleem aan te pakken.

In deze zeer competitieve markt moeten leiders van tech bedrijven, HR-afdelingen en personeelsmanagers proactief en creatief zijn om nieuw talent aan te trekken voor hun organisaties.

In dit artikel lees je een paar handige tips voor het vinden en aantrekken van tech talent, waaronder:

  • Talent aantrekken begint met het recruitmentproces.

  • Het belang van employer branding.

  • Manieren om de juiste kandidaten te bereiken.

Hoe je jouw recruitmentproces kunt verbeteren

Een effectieve strategie voor het aantrekken van talent begint bij het bedrijf zelf. Zelfs als je besluit om met een recruitmentbureau samen te werken, moet je nog steeds een proces creëren dat past bij jouw bedrijf. Een gespecialiseerd recruitmentbureau kan je hierbij vaak helpen, maar uiteindelijk ken jij je bedrijf het beste en kun je de criteria voor succes bepalen.

Een goed uitgangspunt is om kaart te brengen waar jouw bedrijf behoefte aan heeft. Heb je bijvoorbeeld freelancers nodig of juist meer medewerkers in vast dienstverband? Vervolgens kun je jouw aanpak hierop afstemmen, waarbij je rekening houdt met zaken als:

  • Het aantal nieuwe personeelsleden.
  • De vereiste ervaring en vaardigheden.
  • Werk op locatie, op afstand of hybride.
  • Wie verantwoordelijk is voor het sollicitatieproces?
  • Wat is de planning en zijn er harde deadlines?
  • Wie moet betrokken zijn bij de interviewrondes en besluitvorming?
  • Wanneer is het recruitmentproces geslaagd?

Zodra je jouw wensen in kaart hebt gebracht, kun je doorgaan naar de volgende stap: employer branding.

Het belang van employer branding bij het aantrekken van kandidaten

Employer branding draait om hoe mensen jouw bedrijfswaarden en werkomgeving zien. Wat voor reputatie heeft je bedrijf?

Het implementeren van jouw employer brand in je bedrijf begint bij het topmanagement. Dit omvat de manier waarop het management medewerkers traint en hoe de HR-afdeling relaties met medewerkers onderhoudt, evenals hoe de marketingafdeling het bedrijf promoot. Over het algemeen ligt de verantwoordelijkheid voor employer branding meestal bij HR, maar het is van cruciaal belang dat alle afdelingen samenwerken voor het grootst mogelijke succes.

De voordelen van een aantrekkelijke employer brand zijn onder andere:

Meer sollicitaties, omdat kandidaten de voordelen van werken voor jouw bedrijf beter begrijpen en daarom actief gaan solliciteren.

Verbeterde retentie, omdat medewerkers de waarden van jouw bedrijf waarderen en zich identificeren met waar jouw bedrijf voor staat en hoe het voor zijn mensen zorgt.

Het aantrekken van de beste kandidaten, omdat jouw bedrijf aantrekkelijker lijkt dan jouw concurrenten, dankzij de waarden, arbeidsvoorwaarden, extraatjes, training, enz.

Er zijn veel manieren om jouw employer brand te versterken. Begin met het beoordelen van wat jouw concurrenten doen, om een benchmark te stellen. Zoek dan manieren om op te vallen en aantrekkelijker te zijn voor jouw doelgroep.

  • Stel een duidelijke lijst op van salarissen en arbeidsvoorwaarden die in lijn zijn met inflatie, en focus op het bieden van een betere balans tussen werk en privé.

  • Maak duidelijke trainings- of bijscholingsplannen. Dit is met name belangrijk in de techsector, aangezien software voortdurend verandert en professionals tijd nodig hebben om te trainen en up-to-date te blijven.

  • Stel duidelijke richtlijnen en procedures op die zorgen voor een veilige en inclusieve omgeving voor iedereen.

  • Werk samen met marketing om jouw merk tot leven te brengen via sociale media, carrièrepagina's en video's.

Yves Pilat, een expert op het gebied van employer branding, is terug te vinden is op de UWV Inspiratie website. Deze website is gericht op het helpen van Nederlandse werkgevers bij het vinden en behouden van personeel. Pilat adviseert: "Wees duidelijk over wie je bent, dan zal het vinden van een goede match makkelijker zijn."

Manieren om het beste tech-talent te bereiken

Er is geen one-size-fits-all benadering als het gaat om het aantrekken van kandidaten, en hoe specialistischer jouw werkgebied of opdracht is, hoe meer maatwerk er bij komt kijken.

Over het algemeen moet jouw strategie voor het aantrekken van talent dezelfde kanalen gebruiken als de doelgroep zelf. Denk hierbij aan:

LinkedIn: Hoewel LinkedIn populair is, moet je er niet te veel op vertrouwen. Dit kan vrij duur zijn.

Vacaturesites: Vacaturesites kunnen belangrijk zijn om actieve sollicitanten te bereiken. Overweeg vacaturesites zoals indeed.nl en nationalvacaturebank.nl. Bedenk wel dat vacaturesites duur kunnen zijn. Overweeg een samenwerking met een recruitmentbureau, aangezien deze kosten vaak zijn inbegrepen in hun services.

Netwerken: Zoek manieren om passieve kandidaten te benaderen. Neem deel aan netwerkevenementen, forums en conferenties. Deze langetermijnaanpak maakt het in de loop van de tijd gemakkelijker om nieuw personeel aan te nemen en je bereik te vergroten.

Overweeg recruitmentbureaus: Recruitmentbureaus versnellen het proces. Ze hebben toegang tot getalenteerde en ervaren tech-professionals. Ze kunnen ook jouw employer brand promoten en jouw bedrijf neerzetten als een goede werkgever. Het bureau neemt direct contact op met kandidaten via e-mail en telefoon. Zo heb jij minder administratie en wordt elke geïnteresseerde kandidaat gescreend.

Als je begint met een plan voor het aantrekken van kandidaten, probeer dan inzicht te krijgen in de drijfveren van de mensen die je wilt bereiken. Pas je strategie hierop aan. 

Probeer ook mensen te bereiken die niet actief op zoek zijn naar werk. Nederlandse werknemers behoren tot de minst betrokken werknemers wereldwijd, waarbij slechts 12% van hen zich 'betrokken' voelt bij hun werk, volgens een Gallup-enquête uit 2022. Assertieve en vooruitdenkende bedrijven hebben dus toegang tot een grote talentenpool.

Hulp nodig bij het aantrekken van personeel?

Het aantrekken van geschikte kandidaten is een uitdaging die zowel kennis als ervaring vereist. Het opbouwen van een goed personeelsbestand kan veel tijd en geld kosten, vooral als je op zoek bent naar getalenteerde IT-professionals. Daarom kan een recruitmentbureau zoals Gravitas je tijd en geld besparen.

Ons ervaren team staat voor je klaar om advies te geven en kan het hele wervingsproces van begin tot eind begeleiden, met toegang tot een breed netwerk van kandidaten. Zo hoef jij je minder druk te maken over administratieve rompslomp.

Voor vrijblijvend advies kun je contact opnemen met onze specialisten. We helpen je graag verder. Lees ook meer over onze wervingsoplossingen.

 

Deel dit

You may be interested in...

Inzichten: Invloed van marktveranderingen op tech recruitment in 2024

Lees nu

Gravitas neemt R2 Group over in Nederland

Lees nu
Volg ons
Contact opnemen

Of registreer hier je CV.

© Gravitas Group 2023Gravitas Recruitment Group (Nederland) BV, Hofplein 20, 3032 AC Rotterdam, Nederland
Zoek 6 vacatures

Zoek 6 vacatures